Idag är dagen det är en skam att vi behöver

Nej, jag vet. Det är inte 8:e mars och internationella kvinnodagen ännu. Kvällstidningarna får vänta ännu några veckor med att spy ur sig sönderslitna klyschor om vilken skam det är att vi behöver en sådan dag.

Men om det är skam över det, vad är det inte mot den skam det innebär att vi behöver vika en speciell dag åt att visa vår kärlek åt varandra?

Är inte äkta kärlek evig, och skall inte äkta kärlek visas spontant?

Jag vill gärna tro att den dagen jag ska visa upp att jag älskar någon riktigt djupt, så gör jag det för att jag känner att jag vill visa personen hur mycket jag faktiskt älskar den. Inte för att märkligt uppkomna traditioner kommenderar mig att visa personen att jag älskar den. Och för att vända på det; hur mycket kärlek upplever man egentligen för att någon följer den grå strömmen och visar en lite kärlek bara för att det råkar vara den 14/2?

Att det är kommersiella krafter som ligger bakom upphausningen av den här "högtiden" som skett de senaste åren är det väl få som motsätter sig, omsättningen av "alla-hjärtans-dag-presenter" (alt. "Valentines-gifts" om man vill vara jävligt hipp) ökar konstant. Och det har ju detaljhandelsbranschen ett jätteintresse i att det fortsätter så, såklart. Inte minst floristerna...

Nej, jag hoppas innerligt att ni inte på något sätt varit extra kärleksfulla idag. Faktiskt. Jag hoppas att ni alltid är kärleksfulla mot alla människor, men att vi skall ha en dag för det är bara befängt. Låt oss gemensamt se till att alla hjärtans dag blir en tradition som snabbt får självdö.

Tack för ikväll.

/ Sjusovaren, the one and kärleksfulla...

Kommentarer
Postat av: Hosanna

Är kärleksfull för att jag vill inte beroende på dag i almanackan. Här hemma har vi haft en offensiv bojkott av denna dag liksom alla andra köphysteri-älska-bara-för-att-andra-säger-så-dagar.

Postat av: Maria

Du kunde alltså helt enkelt inte hålla dig

2008-02-19 @ 00:32:21
URL: http://mariahh.blogg.se
Postat av: Tobbe

Lika bitter som alltid.

Det är som om alla bestämt sig för att dessa dagar är sådana dagar som man aldrig kan göra rätt på.

När kan folk inse att alla dessa dagar är vad man gör dem till? Folk gnäller och gnäller men nog fan kan man vara eller göra något extra kärleksfullt ändå.

Precis som man på julen kan ge saker och ting till folk utan att man "lever i ett jävla konsumtionsamhälle som bestämmer att vi visar kärlek med gåvor".

2008-02-19 @ 16:17:18
Postat av: Tobbe

Jag tror att jag framstod nästan som mer bitter...

2008-02-19 @ 16:17:59

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback