Ditt liv, ditt enda liv

Hittade en gammal text jag skrev förra våren som ligger uppe på sajten haket.com. Nu kommer den upp även här.


Ditt liv, ditt enda liv

En vis man sade en gång: "Allt är lidande, och det är dess begär som skapar lidandet. Det slutgiltiga når man om man gör sig av med alla sina begär, då är man fri, och då kan man vara lycklig". Nåja, det kanske inte var exakt så han sade det, Buddha, men det var i stort sett så, och det var det han menade.


Och jag tror vi bör tänka på hans ord än idag, för det ligger mycket sanning i det. Det har med hela livets mening att göra; världen idag är formad för människor med ett oändligt begär, man vill ha allt, och du måste vara allra bäst för att få det. Men själv tycker jag att det måste finnas något bortom allt materiellt, och då menar jag inte något spirituellt. Jag menar att en annan värld är möjlig, men vi måste öppna upp våra synfält, släppa vårt tunnelseende, och tänka om. Det är inte den som är rikast när han dör som vinner, han dör bara, utan att varken vinna eller förlora. Och jag tror det gäller även den mest förmögna när han ligger på dödsbädden, att han känner att det fanns någonting han ville ha gjort annorlunda.

Många menar att kärlek är det allra yttersta goda, att världen blir bättre med mer kärlek, att kärleken är livets mening, osv. Men själv är jag skeptisk, jag har själv en gång trott mig vara kär. Men jag var egentligen mer fängslad än lycklig. Fängslad i samvetets bojor, med plikter och skyldigheter ända upp till halsen. Och inte var jag lyckligare. För att känna att du verkligen har fått ut något av ditt liv, det enda liv du någonsin kommer att få, våga se saker ur andra perspektiv, var förnuftig och fundera över din vardag. Är den värdefull? Är det verkligen det liv du vill leva, som du just nu lever? Jag menar inte att du lever ett dåligt liv, men låt inte andra styra det. Du måste själv fatta besluten som förändrar ditt liv, ditt enda liv.


Kommentarer
Postat av: Bappe

Du lever visserligen bara ett enda liv. Däremot lever du det inte ensamt. Du är beroende av andra, som också kan vara beroende av dig. Ingen kan leva ett liv utan att vara beroende av andra på något sätt. Livet är alltid alltför kort, men livet är ändå ett samspel.

2008-01-15 @ 15:26:54

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback