Jag gillar påsken

Ja, jag gillar faktiskt påsken. Och då inte bara för att herren Kristus enligt uppgifter skall ha bragts om livet under denna helg. Vilket för övrigt är jäkligt paradoxalt eftersom att högtiden inte ens är tidsbestämd på året, utan infaller första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämning.

För övrigt, snacka störtskön historieskrivning. Datum och veckodag var inte gott nog åt de gamla godingarna, nej det skulle absolut vara "första söndagen efter första fullmånen efter vårdagjämning". Så Jesus Kristus kan de facto ha korsfästs någon gång framåt mitten av april, men den högtiden firar vi i år i andra hälften av mars för att månen råkar ha lite taskig dagsform.
När vi dessutom "firar" Kristi Himmelsfärd (vars namn har blivit hånat och förringat å det grövsta i modern tid) på den 40:e dagen efter påsk, och 10 dagar DÄREFTER infaller pingst, så blir alla dessa högtider bara ett jäkla skämt.

Tacka vet jag jul, som infaller den 24-26:e december vareviga år, och 1:a maj, som aldrignågonsinihelvete kommer att firas i slutet av april. Det sätter jag mitt liv på spel på.


Där var den beskärda del av välskriven cynism som Maria (
http://mariahh.blogg.se) efterfrågade.

Hur bitter jag än må ha låtit, så gillar jag alltså påsken. I ärlighetens namn en onödig högtid, men om traditionen bjuder god mat i överflöd och därtill massor av godis, så gudförbanne den dumma jävel som har mage att klaga.

Dessutom fick jag en kycklinggul pikétröja av all-time-best märket Lyle&Scott, så påsken är grym.
Liksom julen, där man får ännu mer mat och bra presenter, och midsommar, där man får ÄNNU mera mat och massa sprit där till (detta ingår även på julen).

Första maj är ju naturligtvis alla högtiders högtid. Motivering anses av undertecknad vara överflödig.


Däremot onödiga fjanthögtider (läs Nationaldagen och Alla helgons någonting / Halloween, känns bara konstlat och drygt. Inte minst nationaldagen känns som en dum jävla grej i vår tid. Alla nationaldagar som firats i mannaminne på detta klot syftar till att stärka en nations homogenitet samt få medborgarna att identifiera sig med sin nation i allt högre grad.

Ett steg åt fel håll, om ni frågar mig.


En sista högtid har jag ju lämnat okommenterad; Alla Hjärtans Dag, och den förblir okommenterad i detta enligt maestro Sjusovaren helt meningslösa inlägg i syfte att inte bli långrandig. Men för dig som ännu inte vet vad jag tycker; scrolla ner en bit. Du bör hitta ett inlägg om det någonstans.


Som den underbara seriekaraktären Ace Rimmer skulle ha sagt ungefär nu;

Smoke me a kipper, I'll be back for breakfast


/ Sjusovaren




Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback