Rättning, och lite allvar

Först ska jag rätta mig själv. Den medicinska termen för hicka är inte hyperakustiskakontradiafragmavibrationer, utan tydligen "Simultus". Eftersom det låter som latin, så är det förmodligen korrekt. I övrigt tyckte jag att hyperakustiskakontradiafragmavibrationer förklarade bättre vad det var som var i görningen, men det är ju faktiskt inte latin.

nu till lite allvar. Faktiskt allvar, jag ska försöka iallafall.

Som vanligt har jag läst insändarna i Dagens Nyheter, dels för att det är intressant att se vad gemene intelligente eller mindre intelligente människa har att säga. Dels för att det ofta är bra underhållning. Som idag.

"Hur kan Josef Fritzl och Anders Eklund stämplas som psykiskt friska när man ser på vad de dömts för?"

Well, jag är inte jurist, och heller inte särskilt väl insatt, men mig veterligen är det svenska systemet skyldig att ge vård till en person som dömts för annars fängelsegivande brott om denne befaras vara psykiskt sjuk. Om man då gör bedömningen att Fritzl/Eklund inte är mottagliga eller på annat sätt onåbara med denna psykvård, vad är då poängen med att sätta dem på vård in eternity?

Jag garanterar er att ingen av de nämnda kommer att komma ut fria i samhället igen förrän de bedöms kapabla att leva ett lagföljande och drägligt liv. Varför de gjort som de gjort, vet förmodligen ingen utom de själva. Men det är rättssystemets sak att bedöma huruvida de är psykiskt sjuka eller inte, och avgöra påföljder för de brott de begått. Det är inte en sak som den stora massan av människor ska göra. Inte massmedia heller.

Och ingen av de nämnda kommer heller att bli varken mer eller mindre psykiskt friska av att trångsynta individer skickar in insändare och demoniserar om vilka monster dessa människor är.

Sluta upp, omedelbart!


That's all for now.

/ Sjusovaren, the one and... sakliga?

Kommentarer
Postat av: Ia

Modern demokrati?

Postat av: Ia

och vi saknar... som alltid.

2008-12-03 @ 21:27:32
URL: http://mariahh.blogg.se/
Postat av: Isabella

jag utmanar dig :)

2009-01-24 @ 15:05:29
URL: http://isabellapalmberg.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress:

URL:

Kommentar:

Trackback